Your browser does not support JavaScript!
زعفران و درمان اختلالات خواب؟

زعفران و درمان اختلالات خواب؟

زعفران و درمان اختلالات خواب؟!

به طور کلی، خواب سالم و استراحت به اندازه کافی که بسته به افراد مختلف بین 6 الی 8 ساعت میباشد، در سلامت جسمی و روحی اشخاص نقش بسیار کلیدی و غیر قابل انکاری دارد. کمبود خواب میتواند به مشکلاتی چون: سر درد، تهوع، افسردگی، نوسانات خلقی ، پرخاشگری و ... منجر شود. به گفته کارشناسان، ترمیم سلول ها و تقویت سیستم ایمنی از جمله فاکتور هایی هستند که در زمان خواب ، در بدن اتفاق می افتند.

تأثیر زعفران بر کیفیت خواب بزرگسالان

تاثیر زعفران بر بهبود کیفیت خواب بزرگسالان بارها مورد بررسی قرار گرفته است. در مطالعاتی که انجام شده، نتایج بدست آمده حاکی از آن است که، مصرف زعفران میتواند در بهبود خواب تأثیرگذار باشد. این مطالعات به نتایجی رسیده‌اند که نشان می‌دهند زعفران می‌تواند مشکلات خواب را کاهش داده و در عوامل مرتبط با خواب، بهبود ایجاد کند، از جمله تنظیم زمان‌های به خواب رفتن و بیدار شدن و همچنین بهبود و افزایش مدت زمان خواب عمیق.

اختلالات خواب در بزرگسالان به یک مسأله مهم تبدیل شده‌است که می‌تواند تأثیرات منفی زیادی بر سلامت جسمی و روانی افراد داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهند که بین 10 تا 45 درصد از بزرگسالان در کشورهای توسعه یافته با مشکلات خواب روبه‌رو هستند و این امر می‌تواند منجر به کاهش عملکرد روزانه و اختلالات در سلامت روانی و جسمی آن ها شود.

استفاده از داروهای گیاهی اغلب به عنوان راهکاری جایگزین برای مشکلات خواب مطرح می‌شود. اما همچنان کارایی برخی از این مکمل‌های گیاهی برای بهبود خواب مورد شک و شبهه قرار دارد.

یکی از مطالعات که بر روی یک گروه از افراد در طی  4 هفته انجام شد، نشان داد که عصاره‌ی زعفران باعث افزایش کیفیت خواب و تسهیل روند به خواب رفتن می‌شود. در مطالعات دیگر نیز نتایج مشابهی برای بهبود کیفیت خواب در بیماران مبتلا به دیابت و اختلالات خواب دیده شده است.

یک مطالعه‌ی جدید بر روی 63 نفر بزرگسال که با مشکلات خواب مواجه بودند، نتایج مثبتی را نمایان ساخت. نتایج نشان می‌دهد که مصرف عصاره‌ی زعفران بهبود قابل توجهی در کیفیت خواب دارد و این بهبود در مدت زمان کوتاهی  از مصرف رخ می‌دهد و عوارض جانبی قابل توجهی را به دنبال ندارد.